"No hi ha límits. La veritat és que vosaltres no creieu en la revolució. Si hi creguéssiu completament, [...] aconseguiríem construir una Rússia alliberada del despotisme [...]; si no dubtéssiu que, aleshores, l’home, alliberat dels seus amos i dels seus prejudicis, alçaria cap al cel la faç dels vertaders déus, ¿què pesaria la mort de dos nens?”. Rellegir Els justos de Camus, tasca pendent que tenen molts dels governants d’arreu, i, en particular, els d’Israel i Hamàs, recentment acusats per Amnistia Internacional dels crims de l’última massacre de Gaza.
El fragment citat d’Els justos correspon a un discurs del revolucionari Stepan, irritat perquè el seu company Kaliayev no ha matat el Gran Duc, peça clau en la Rússia tsarista. Kaliayev havia de llançar la bomba sobre el carruatge del Gran Duc, però és incapaç de fer-ho quan veu que aquest viatja acompanyat dels seus dos nebots. Els justos, Kaliayev, no volen tacar de sang la revolució. Stepan, sí. Creu que la revolució està per sobre de tot. I si cal, de la vida d’uns nens.
La partida històrica l’ha guanyat Stepan. Fa poques setmanes ho vam veure al Pròxim Orient. I també es va veure el 1982, quan el ministre de Defensa israelià, Ariel Sharon, va col·laborar en la matança de milers de civils al camp de refugiats de Sabra i Xatila. Un ministre de Defensa que va ser declarat culpable i que va ser inhabilitat per tornar a ocupar aquesta cartera. Paradoxes de la política, va ser proclamat primer ministre, amb tots els honors, el 2001. Ari Folman, a Waltz with Bashir, dibuixa l’horror que entre el 16 i 18 de setembre del 1982 es va viure en aquell camp de refugiats. Aquesta és una pel·lícula imprescindible. Si més no, per recordar que seguim ballant al ritme dels Stepans.
Comencem! Després de molts dubtes analògics, ja estic blocada. En aquest racó del món virtual, podeu llegir les meves columnes a l'Avui i reflexions d'hores perdudes ben guanyades.
dilluns, 9 de març del 2009
El vals d'Stepan (publicat a l'Avui)
Etiquetes de comentaris:
Albert Camus,
Ari Folman,
cine,
Israel,
Pròxim Orient,
Walz with Bashir
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Entrades més populars del Mar de fons
-
"Correm el risc que torni una nova forma de totalitarisme " Michela Marzano Filòsofa i investigadora del Centre National de la R...
-
Pujaré la tristesa dalt les golfes Pujaré la tristesa dalt les golfes amb la nina sense ulls i el paraigua trencat , el cartipàs vençut,...
-
Ara toca Ciutat Vella. Els últims quatre anys Ciutat Vella ha sigut protagonista de moltes portades. I ho ha estat en negatiu. Prostitució...
-
Sóc lectora habitual de les crítiques de teatre, música, literatura... Una bona crítica sobre un llibre em porta impulsivament a comprar-lo....
-
El catedràtic d’economia Germà Bel explica que els viatges en tren seran cada vegada més inusuals. Amb la ferotge competència dels vols bara...
-
L'objectiu de la fundació és el diagnòstic precoç Vicepresidenta de la Fundació Pasqual Maragall per a la Recerca sobre l'Alzheimer ...
-
El meu pare ha patit dos exilis: el polític i el personal Albert Solé Bruset Periodista i director de 'Bucarest, la memòria perduda...
-
Diumenge a la nit, a l’estudi 4 de TV3. Al meu costat, Manel Cuyàs. Estem atenent trucades dels ciutadans que fan donatius a La Marató, que ...
-
Catalunya s'ha desvinculat mentalment d'Espanya Mary Ann Newman Directora del Catalan Center a Nova York Per què s'interessa per...
-
1. Llegeixo que la direcció del PSC està irritada amb Castells i Tura. El que hauria de fer l'aparell del PSC és escoltar-los amb atenci...
1 comentari:
Hola Mar. Ignoro quina versió de Les Justes has llegit; intueixo que pot ser la d'Alianza editorial en castellà o alguna en català, però em sembla que, en tot cas, n'has llegit una que no inclou el preàmbul en "off" (fins ara les traduccions a Espanya no ho inclouen)que és com es va estrenar a França i on l'autor ret homenatge a TOTS els components de l'escamot sense distincions i on explica que per això mateix en manté els noms reals i els qualifica a tots com ELS JUSTOS. Després, en els diàlegs, cadascú podrà estar més o menys d'acord amb uns o amb uns altres. Personalment penso que molts fragments del dicurs del Stepan són molt sòlids, per bé que d'altres, seguint la seva lògica, duen a conclusions difícils de subscriure. Per això discrepo de la teva "sentència" que històricament ha guanyat l'Stepan, doncs és un personatge prou ric en matisos i amb fortes conviccions -que no dogmes- que el duen a decisions extremes però que acaba admirant el "revolucionari poeta". Però, si es llegeix l'edició original francesa, queda clar en el preàmbul que per en Camus, tots ells són ELS JUSTOS i ni tan sols fa una valoració ni pren partit per cap de les postures diferents que es van descobrint en els diàlegs.
Ara bé, entenc que si no s'ha llegit el preàmbul, el lector atorgarà el mot JUST a aquell/s la postura dels quals li sembli més correcta. Però no és aquest l'esperit de l'autor.
Dit això, efectivament cal rellegir Camus (no només Els Justos) i no només els polítics sinó a les escoles, instituts, universitats i tants d'altres llocs.
Una abraçada
Publica un comentari a l'entrada